Fenomen Iła-2 miał swoje podłoże w unikalnym
projekcie, który narodził się w światłych umysłach radzieckich
trowarzyszy już w 1938 roku. W przeciwieństwie do najbardziej
po stronie niemieckiej rozpowszechnionego samolotu wsparcia bezpośredniego,
jakim był FW-190 serii F, lub Ju-87, Ił-2 nie był konstrukcja
adoptowaną do swojej roli. Samolot został zaprojektowany jako
dobrze opancerzony, nowoczesny szturmowiec i nie posiadał niemieckiego
odpowiednika do czasu pojawienia się Henshla 129.
W 1938 roku nad Europą zaczęło się poważnie
chmurzyć, co skłoniło sowietów do modernizacji ich nienajnowszego
lotnictwa. Zadanie skonstruowania nowoczesnego samolotu szturmowego
otrzymały biura Iliuszyna i Suchoja. W biurze Suchoja odbijano
kolejną flaszkę kiedy w styczniu 1939 roku u Iliuszyna popełniono
pierwszą makietę samolotu a pod koniec roku zmontowano dwa pierwsze
prototypy oznaczone CKB-55 nr 1 i 2. Do ich napędu towarzysze
użyli rodzimego rzędowego silnika AM-35 konstrukcji Mikulina o
mocy startowej 1350 KM. Według założenia załogę stanowiły dwie
osoby: pilot i strzelec-radiotelegrafista.
Próby lotów z wykorzystaniem obu prototypów,
które podjęto pod koniec roku 1939 wykazały że silnik w czasie
startu i wznoszenia przybiera wiśniowy odcień i świeci w ciemności.
Dla zapobiegnięcia temu zjawisku oraz poprawienia zbyt doskonałej
aerodynamiki wystawiono Iłowi poza kadłub chłodnicę oleju oraz
powiększono powierzchnię chłodnicy płynu.
|
|
|
Seryjny Ił-2 |
|
Próby fabryczne kontynuowano do marca 1940
roku. W okresie od 1 do 19 kwietnia 1940 roku poddano próbom państwowym
drugi prototyp samolotu, który został pod te konto zmodernizowany
o nową nazwę: BSz-2. Prototyp uzyskałby zapewne pozytywną opinię
gdyby nie fakt, że komisja uznała go za zbyt ciężki, zbyt powolny
i zbyt słabo uzbrojony (4 k.m. SzKAS w skrzydłach). Dla podtrzymania
upadających nastrojów komisja raczyła nie uznać samolotu za brzydki.
Jak to zwykle u towarzyszy ze wschodu bywa
- opinia komisji zaowocowała wprowadzeniem samolotu do produkcji.
Zalecono jedynie usunięcie wszelkich wytkniętych mu wad. Dla poprawy
osiągów zabudowano w nowym modelu silnik AM-38 o mocy 1600 KM,
powiększono powierzchnię statecznika pionowego i nieznacznie przesunięto
ku przodowi środek ciężkości. Za balast uznano również wbrew opinii
konstruktora drugiego załoganta decydując się na budowę modelu
z jednoosobowym domkiem na kadłubie. Pozwoliło to na instalację
silniejszego uzbrojenia, dodatkowego zbiornika paliwa oraz wzmocnienie
pancerzy. Tak przebudowany prototyp oznakowano jako CKB-57. Próby
fabryczne rozpoczęto w połowie października 1940 roku. Poprawiły
się osiągi samolotu i jego stateczność podłużna. Przeciągające
się w nieskończoność procedury przedprodukcyjne wywołały poryw
patriotycznego gniewu u konstruktora, który swoje żale wypłakał
w poły bluzy samego Ziutka Słoneczko alias towarzysza Stalina.
Proponował on posunięcie bardzo dla radzieckiego lotnictwa charakterystyczne,
tzn. uruchomienie produkcji przed ukończeniem testów. Wzorem do
naśladowania miał być drugi prototyp CKB-55. W celu poprawienia
widoków obniżono w nim silnik a za zydlem pilota wstawiono szybę
pancerną. Uzbrojenie stanowiły 2 działka 23 mm, 2 k.m. SzKAS i
8 podskrzydłowych zaczepów dla pocisków rakietowych RS-82 lub
RS-132.
|
|
|
Polski Ił w trakcie obsługi |
|
Pierwszy lot tak zmodyfikowanego samolotu
oznaczonego CKB-55P odbył się 29 grudnia 1940 roku. Podczas prób
dzałka PTB-23 wymieniono na 20mm SzWAK o znacznie mniejszym odrzucie.
Po tej zmianie samolot otrzymał oznaczenie Ił-2. Próby państwowe
rozpoczęto 28 lutego 1941 a pierwsze seryjne Iły pojawiły się
(cóż za rozmach) w marcu. W maju i czerwcu 249 samolotów tego
typu pojawiło się w jednostkach bojowych. Po hitlerowskiej agresji
garstka Iłów-2 zdołała wykazać się morderczą skutecznością, ale
w obliczu niemieckiego panowania w powietrzu, została ona błyskawicznie
pospuszczana. Nadmienić należy że od początku spuszczanie Iłów-2
było zadaniem niewdzięcznym, gdyż ich charakterystyka aerodynamiczna
sprawiała, że podziurawione czy nie - latały. Słabo ale jednak.
Pochałaniały zatem pilotom niemieckich myśliwców ogromne ilości
amunicji nierzadko nie dając z tego faktu żadnej satysfakcji.
W dalszych dostawach przeszkodziły sowietom
ich turystyczne zapędy w ramach których twórcy samolotu pojechali
na wycieczkę za Ural zabierając ze soba ukochaną fabrykę. Z taka
dużą fabryką ma się w podróży nie lada kłopoty, zatem uruchomienie
produkcji zajęło chłopakom parę chwil. Dodatkowym problemem okazał
się tak bolesny niedobór siły roboczej i silników że towarzysz
Ziutek musiał osobiście zwrócić w kierunku tej sprawy swoje gniewne
oblicze.
Jesienią 1941 roku założono Iłowi narty.
Tak podnartowane Iły umacniały światowy socjalizm na froncie moskiewskim
na przełomie 1941/42. Umacnianie to wykonano wówczas Iłami pierwszy
raz na większą skalę.
Przez wzgląd na wynikłe problemy natury
aprowizacyjnej (niemieckie wojsko wyzwoliło mnóstwo fabryk a fabryki
szwędaczki jeszcze jeździły po bożym świecie) opracowano kryzysowa
odmianę samolotu wyposażoną w silnik gwiazdowy M-82, którego duże
ilości posiadano na składzie. Prototyp przez pierwszy okres nosił
nazwę Ił-4. W związku z makabryczną ilością spuszczeń od seryjnych
Iłów różnił się poza proteźniczym silnikiem dołożonym stanowiskiem
tylnego strzelca. Dzielny ten człowiek powodował kaemem UBT kalibru
12,7 mm. Prototyp, jak należało się spodziewać latał na tyle kiepsko,
że okres jego modernizowania przekroczył czas wycieczkowania fabryk
wersji podstawowej. W efekcie gwiazdowy Ił-2 został wyprodukowany
w ilości sztuk 1.
|
|
|
Polski Ił serii M |
|
Na początku 1942 roku w szwędającej się
fabryce rozpoczęto budowę Iła-2 z silnikiem AM-38 o mocy startowej
zwiększonej do 1700 KM. Wiosną zaś bardzo smutne frontowe doświadczenia
skłoniły sowietów do produkowania dwumiejscowej wersji samolotu.
Pogorszyło to jego osiągi, ale zwiększyło szanse na przeżycie
z meśkiem na szóstej, co było dla Iła boleśniejsze od braku większej
prędkości i mocy. Pierwszy egzemplarz samolotu wyposażonego obecnie
w 23mm działka wypuszczono na widok publiczny w marcu 1942 roku.
Samolot oznaczono jako IŁ-2M. Swoją premierę w walkach Ił-2M odbył
w październiku tego roku na centralnym odcinku frontu. Odsetek
strat utwierdził wówczas towarzyszy o słuszności podjętych decyzji.
Ił-2M3 pojawił się na froncie stalingradzkim
w styczniu 1943 roku. Samolot był wyposażony w silnik Am-38F o
mocy zwiększonej do 1750 KM co pozwoliło pozakładać na niego kilka
dodatkowych blaszek. Uczyniło to naszego bohatera jeszcze mniej
podatnym na spuszczenie. W marcu 1943 w samolot ten zaczęto wrzucać
działka NS-37, które mocno obniżały jego osiągi, ale z samej gry
wiemy, jakie smutne jest wyłapanie z takiego zestawu. Wersja ta
umacniała socjalizm między innymi na łuku kurskim, gdzie mocno
napsuła krwi niemieckim czołgistom. Dla poprawienia skuteczności
w zwalczaniu broni pancernej zastosowano w niej kumulacyjne bomby
kasetowe PTAB.
Ił-2 zwiedził pół Europy i ładny kawałek
Azji piorąc w mandżurii Japończyków. Wyprodukowano ogółem 36 163
samoloty wszystkich wersji. Samolot był używany przez Armię Czerwoną,
Polską, Czechosłowacką, Bułgarską, Jugosłowiańską i Chińską.
|
|
Inne wersje samolotu:
Il-2KR - używana do rozpoznania artyleryjskiego i korygowania
ognia artylerii, dwumiejscowa, wyposażona w kamerę fotograficzną
AFA-1 lub AFA-1M, używana od lata 1943r.
Il-2I - wersja jednomiejscowa z 1943r. przeznaczona do niszczenia
bombowców. Produkcji nie podjęto ze względu na zbyt małą prędkość
i coraz silniejsze radzieckie lotnictwo myśliwskie.
Il-2U (UIl-2) - dwumiejscowa wersja szkolna z 1943r.,o uzbrojeniu
ograniczonym do 2 k.m SzKAS, 200 kg bomb i 2 pocisków RS-82.
Il-2T - wykorzystywana przez lotnictwo morskie, zwłaszcza Flotę
Czarnomorską, samolot przenosił pod kadłubem torpedę kal. 533
mm
Konstrukcja: metalowa, lub mieszana (od końca 1941 do początku
1945) - z drewna strugano tylną część kadłuba. Jedno, lub dwumiejscowy
dolnopłat o silnie opancerzonej konstrukcji i kabinie załogi.
Podwozie w stylu klasycznym, chowane w locie.
|
|
Dane techniczne:
Rozpiętość: 14,6 m
Długość: 11,6 m.
Powierzchnia nośna: 38,5 m.kw.
Masa własna: 3990 kg
Masa całkowita: 5310 kg
Prędkość maksymalna: 433 km/h
Pułap: 7800 m.
Zasięg: 600 km.
|
|
|
|
|
|