Jako że pierwsza seria samolotów zoatała
wyprodukowana w oparciu o drugi prototyp, posiadała analogicznie
do niego szereg cech mocno utrudniających życie dzielnym radzieckim
pilotom. Armia zdecydowała się zatem na odbiór tej serii dopiero
po kilkumiesięcznych poróbach i przeróbkach.
W 1942 roku podjęto prace mające na celu
udoskonalenie aerodynamiki Jaka-1. Wzmocniono parę elementów konstrukcji
wewnętrznej, zmieniono uzbrojenie z 2 km SzKAS, na 1 wkm UBK i
obniżono kadłub za kabiną pilota. Nowa wersja została oznaczona
Jak-1b
Radzieccy piloci ciepło wypowiadali sie
o nowym myśliwcu. Warto zatem wspomnieć, że dokładność wykonania
wpływała na powstawanie rozbieżności w osiągach poszczególnych
egzemplarzy sięgających 20%. Nie należy się tym jednak przejmować,
bo Jaków było na szczęście dużo.
Samoloty Jak-1 były zażywane w polskim lotnictwie
w latach 1943-46 w łącznej liczbie około 70 szt.
Samolot Jakowlew Jak-1 był jednosilnikowym
dolnopłatem o konstrukcji mieszanej. Nie należy jednak przez to
pojmować, że mieszano do jego produkcji blachę, drewno, blacharzy,
cieśli i ich narzędzia. Kadłub był drewniany, osadzony na smarka...,
ups, spawanej kratownicy stalowej pokrytej blachą duralową w części
przedniej i środkowej. Tył kadłuba opatrzono pokryciem sklejczanym,
żeby lepiej się palił. Podobną konstrukcję otrzymały skrzydła:
ich bebechy były strugane z drewka, pokrycie było sklejczane.
Miały one zatem w stosunku do kadłuba nawet wyższą wartość opałową.
Niepalne były tylko lotki. Usterzenie poziome - deski kryte sklejką
i szmatą - krótkopalne. Usterzenie pionowe niepalne - kryte blachą,
czyli lepsze od pokryć większości radzieckich domostw. Podwozie
klasyczne chowane w locie, ze stałym kółkiem ogonowym. Uzbrojenie
stanowiły dwa kaemy SzKAS i jedno działko 20mm SzWAK, zamontowane
w kadłubie (prawdopodobnie celem jego usztywnienia).
Dane techniczne:
Silnik: M-105PF - rzędowy chłodzony cieczą
Rozpiętość: 10m
Długość: 8,475m (czasami jest dłuższy - ciągnie takie długie i
czarne za sobą)
Powierzchnia nośna: 17,15 m.kw.
Masa własna: 2300 kg
Masa całkowita: 2880 kg
Prędkośc maksymalna: ponoć 597 km/h
Prędkość wznoszenia: 13,9 m/s (Jak imponował jeszcze bardziej
prędkością spadania)
Pułap: 10300 m.
Zasięg: 710 km.