To jego wsparcie pomagało w przetrwaniu
powstańcom warszawskim. Warto też wspomnieć że w słynnym 46 Gwardyjskim
Pułku Nocnych Bombowców na samolotach tych latały same kobity
- faceci się chyba bali. Niemniej jednak wyprodukowano ponad 33
tysiące egzemplarzy tego samolotu a jego przydomek funkcjonuje
do dzisiaj w odniesieniu do wielu następnych konstrukcji.
Samolot produkowano licencyjnie w wielu
krajach czerwonej Europy, w tym w Polsce pod oznaczeniem CSS-13.
W polskim lotnictwie wojskowym w Po-2 wyposażone były następujące
jednostki:
1 mieszany Korpus Lotniczy, 4 Mieszana Dywizja
Lotnicza, 1 PLM "Warszawa", 2 Pułk Nocnych Bombowców
"Kraków", 12 i 13 Samodzielny Pułk Lotnictwa Sanitarnego,
14 Samodzielny Pułk Lotnictwa Rozpoznania i Korygowania Ognia
Artylerii i 17 Samodzielny Pułk Lotnictwa Łącznikowego. Jego walory
wykorzystywano również w polskim lotnictwie sportowym.
Spośród wielu wersji samolotu główne nurty
wytyczyły:
- U-2AP - wersja rolnicza z 1930r.
- U-2LNB - lekki samolot bombowy nocny z 1941r., oznaczany także
jako U-2WS, a od 1944r. oznaczony Po-2LNB
- U-2LSz - samolot szturmowy z 1941r., oznaczony również U-2WOM-1,
a po 1944r. Po-2LSz.
- U-2M - wodnosamolot wielozadaniowy z 1944r.
- U-2PS - lekki samolot transportowy z 1938r., oznaczony od 1944
Po-2PS
- U-2S1 - samolot sanitarny z 1932r.
- U-2S2 - samolot sanitarny z 1939r., oznaczony od 1944r. Po-2S2,
a w lotnictwie polskim Po-2S.
- U-2S3 - samolot sanitarny z 1940r., po 1944r. oznaczony Po-2S3,
- U-2WS - samolot łącznikowy z 1931r., od 1944r. oznaczony Po-2WS.
- Po-2GN - samolot specjalny z 1944r., do zadań propagandowych,
wyposażony w megafony.
- Po-2L - samolot łącznikowy z 1944r., trzymiejscowy, oznaczany
w lotnictwie polskim Po-2P
- Po-2NAK - samolot współpracy z artyleria z 1944r.
- Po-2S4 - samolot sanitarny z 1944r.,
- Po-2SzS - samolot łącznikowy (sztabowy) z 1944r. z zakrytą kabiną,
zabieral 5 osób (lolololol)
- Po-2UT - samolot szkolny z 1944
Po-2 był całkowicie drewnianym dwópłatem
o sznurowanej konstrukcji nośnej płata. Kryty był płótnem (szkoda
że nie znano podówczas papy). W swojej podstawowej wersji posiadał
2 miejsca siedzące, w tym tylny kufajman miał mozliwośc postrzelania
sobie do atakujących mietków. Podwozie klasyczne dwukołowe - wiszące
na stałe. Napęd większości wersji stanowił pięciocylindrowy silnik
gwiazdowy M-11 o zatrważającej mocy 100KM.
Dane techniczne:
Rozpiętość: 11,4 m
Długość: 8,17 m
Wysokość: 3,1 m
Powierzchnia nośna: 33,15 m.kw.
Masa własna: 625 kg
Masa całkowita: 890 kg
Prędkość maksymalna: 156 km/h
Pułap: 4000m