Wersje samolotu:
I-16 typ 1 - samolot myśliwski z 1934r.,
seryjna wersja prototypu CKB-12. Silnik gwiazdowy 9-cylindrowy
M-22 o mocy 355 kW (480 KM); Uzbrojenie: 2 k.m. SzKAS 7,62 mm.
I-16 typ 4 - samolot myśliwski z 1934r.,
seryjna wersja prototypu CKB-12 bis. Silnik gwiazdowy 9-cylindrowy
M-25 o mocy 515 kW (700 KM); Uzbrojenie: 2 k.m. SzKAS 7,62 mm;
I-16 typ 5 - ulepszona Rata typ 4 z 1935r.,
w której zmieniono system chłodzenia silnika. Uzbrojenie jw. +
bomby o masie 200 kg
I-16 typ 6 - jagdrata z 1937r. silnik gwiazdowy
M-25A o mocy 537 kW (730 KM) Uzbrojenie: 2 k.m. SzKAS 7,62 mm
I-16 typ 10 - myśliwiec z 1937r. silnik
gwiazdowy M-25V o mocy 552 kW (750 KM). Uzbrojenie: 4 k.m. SzKAS
7,62 mm, bomby o masie 200 kg
I-16 typ 17 - wersja rozwojowa I-16 typ
10 z 1938r. wyposażona w silnik M-25W o mocy 780 KM i uzbrojona
w 2 działka SzWAK i 2 k.m. SzKAS. Istniała możliwość podwieszenia
bomb o masie do 200 kg. Był to pierwszy radziecki samolot uzbrojony
w 2 działka kal. 20 mm.
I-16 typ 17 Szturmowik - jabo z 1938r.
uzbrojony w 2 działka SzWAK 20 mm, 2 k.m. SzKAS i 1 BS7,62 mm,
bomby o masie 200 kg lub 6 niekierowanych pocisków rakietowych
RS-82.
I-16 typ 18 - jagdrata z 1938r. silnik gwiazdowy
M-62R o mocy 677 kW (920 KM); 4 k.m. SzWAK 7,62 mm, bomby o masie
200 kg;
I-16 typ 24 - samolot myśliwski z 1939r.
silnik gwiazdowy M-63 o mocy 684 kW (930 KM). Uzbrojony w 2 dzialka
20 mm, 2 k.m. 7,62 mm, bomby o masie 200 kg;
16P - samolot myśliwski z 1936r., modyfikacja
I-16 typ 5 z silnikiem Wright Cyclone F-3, uzbrojony dodatkowo
w 2 działka SzWAK 20 mm ze zwiększonym zapasem amunicji. Nie budowany
seryjnie.
I-16TK - samolot myśliwski z 1939r. silnik
gwiazdowy M-25TK o mocy 552 kW (750 KM) ze sprężarką TK umożliwiającą
działania na dużej wysokosci. Uzbrojony w 4 k.m. SzKAS 7,62 mm.
Nie budowany seryjnie.
I-16SPB - samolot myśliwsko-bombowy z 1936r.
przystosowany do bombardowania z lotu nurkowego. Był modyfikacją
I-16 typ 4 o takim samym uzbrojeniu + 2 bomby FAB-250. Przystosowany
do programu "Zwieno Z-6 i Z-7" , polegającego na wyposażeniu
cieżkiego bombowca we własne samoloty pokładowe.
I-16 UTI - samolot treningowy z 1935r.,
dwumiejscowy, znany pod oznaczeniem UTI-4. Samoloty oparte na
I-16 typ 4 nie miały uzbrojenia, późniejsze wersje wyposażano
w 2 k.m. SzKAS kal. 7.62 mm.
W czasie eksploatacji Raty prowadzono szereg
badań mających na celu zaadoptowanie samolotu do innych ról lub
jego modernizację. W 1938 roku przeprowadzono dla przykładu próby
zamontowania w Racie podwójnej gwiazdy M-87a o mocy 800KM. Niestety
próby doprowadziły do zejścia pilota-oblatywacza W. Czekałowa.
Wersja nie doczekała się produkcji seryjnej. Łącznie zbudowano
6555 sztuk tego samolotu.
Samolot I-16 był wyjątkowo popularny, dzięki
czemu zyskał mnóstwo ciekawych przydomków. U Rosjan nazywano go
Jastrząbkiem lub Osiołkiem, piloci republiki Hiszpańskiej nazywali
go Muszką, Japończycy natrętną muchą: Abu, Niemcy dyżurnym lotnikiem
lub szczurem.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłatowy kabriolet, o
kadłubie konstrukcji półskorupowej wystruganej z brzozowej sklejki.
Kabina pilota częściowo obita blachą. Płat trójdzielny o konstrukcji
metalowej pokrytej brzozową sklejką i szmatą. Podwozie wciągane
ze stałą płozą ogonową. Istniała mozliwość założenia nart.
Dane techniczne:
Rozpiętość: 9m
Długość: 6,13m
Powierzchnia nośna: 14,54 m.kw.
Masa własna: 1490 kg
Masa całkowita: 1941 kg
Prędkość maksymalna: 462 km/h
Pułap: 9700 m.
Zasięg: 700 km